Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce is one of the most popular conserve of my region, although in recent years is growing habit to buy the tomato sauce ready at the supermarket. Canned tomato sauce can be produced in both large and small quantity. For large quantity we need a special machine to grind tomatoes, but for the small amount is enough to use a normal vegetable mill.

Ingredients for make 2.6 gallons of canned tomato sauce:

  • Approximately 33 lb of ripe San Marzano tomatoes
  • Basil leaves

Canned tomato sauce

Instructions:

Fill a large pot with water and bring to a boil. Meanwhile, wash the tomatoes and a little by little pour into the pot to simmer for about ten minutes (a). Turn up the tomatoes with a slotted spoon and transfer them in a basket lined with a thick cotton cloth to eliminate the excess water (b). For a thicker sauce just drain water as mush as possible. After drained the tomatoes, they will continue to produce  water that we’re going to eliminate before passing them to the machine (c). Place the tomatoes in the funnel of the machine (d), push the tomatoes inside the funnel with the aid of the presser (e), to obtain from one part seeds and peels and the from the other part tomato sauce (f).
Sterilize the glass jars and their cups making Simmer for 30 minutes, then with a pair of pliers get them out and let them dry upside down on a clean cloth.
Fill the jars with the tomato sauce adding one or more basil leaves (g). Seal the jars, place them in a pot and cover with cold water. Bring to a boil (h), and then simmer for about 30 minutes. Allow to cool  before pulling out the jars. Canned tomato sauce  can now be stored in the pantry for an entire year.

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Canned tomato sauce

Conserva di salsa di pomodoro

La conserva di passata di pomodoro è una delle conserve più popolari nella mia regione, anche se negli ultimi anni la tendenza è quella di comprare la salsa di pomodoro già pronta al supermercato. La conserva di salsa di pomodoro può essere prodotta sia in grandi che in piccole quantità. Per le grandi quantità c’è bisogno di una apposita macchina macina pomodoro, invece per le piccole quantità è sufficiente usare un normale passaverdura.

Ingredienti per 10 litri di conserva di salsa di pomodoro:

  • 15 Kg circa di pomodori maturi San Marzano
  • Foglie di basilico

Canned tomato sauce

Procedimento:

Riempire una grossa pentola di acqua e portare ad ebollizione. Nel frattempo lavare i pomodori e un poco per volta versarli nella pentola per farli sobbollire per circa una decina di minuti (a). Alzare con una schiumarola i pomodori bollenti e trasferirli in un una cesta foderata con un grosso canovaccio di cotone, così da eliminare l’acqua in eccesso (b). Per una salsa più densa bisognerà scolare più acqua possibile. Anche dopo aver scolato per bene i pomodori essi produrranno ancora altra acqua che andremo poi ad eliminare prima di passarli alla macchina (c). Mettere i pomodori nell’imbuto della macchina (d), spingere i pomodori all’interno dell’imbuto con l’aiuto di un pestino (e),  ottenendo da una parte  semi e bucce e dall’altra la salsa di pomodoro (f).
Sterilizzare i barattoli di vetro con i relativi tappi facendoli sobbollire per 30 minuti, poi con una pinza tirarli fuori e lasciarli asciugare a testa in giù su di un canovaccio pulito.
Riempire con la salsa di pomodoro i barattoli aggiungendo una o più foglie di basilico (g). Tappare bene i barattoli, sistemarli in una pentola e coprire con acqua fredda. Portare ad ebollizione (h) e fare sobbollire per circa 30 minuti. Lasciare raffreddare bene prima di tirare fuori i barattoli di conserva di salsa di pomodoro che potranno  essere conservati in dispensa per un anno intero.

Canned tomato sauce


Print pagePDF pageEmail page

Leave a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *